In Monitorul Oficial (Partea I) nr.466 din 10 mai 2022 a fost publicat Ordinul ANAF nr.878 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora.
Actul normativ a fost emis avand in vedere necesitatea crearii mecanismului privind automatizarea infiintarii si ridicarii popririlor bancare de catre organele de executare silita din subordinea ANAF, in limita sumelor inscrise in actele de executare silita, astfel incat disponibilitatile banesti existente in conturile contribuabililor sa nu fie afectate peste limita sumelor inscrise in adresa de infiintare a popririi bancare si sa nu se produca sincope in activitatea desfasurata de acestia, iar ridicarea masurilor de executare silita prin poprire bancara sa se realizeze cu operativitate.
Potrivit noilor dispozitii, comunicarea catre institutiile de credit a actelor de executare se realizeaza prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta.
Pentru acest lucru, A.N.A.F pune la dispozitia institutiilor de credit, in spatiul privat de pe portalul A.N.A.F., un sistem informatic prin care utilizatorii incarca si descarca documente.
Actele de executare se comunica prin portal, sub forma unui fisier .pdf cu .xml atasat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, conform legii.
Este util de mentionat faptul ca mijloacele de identificare a institutiilor de credit in mediul electronic si procedura privind aprobarea accesului la sistemul informatic sunt cele stabilite prin ordin al presedintelui A.N.A.F. pentru aprobarea procedurii de furnizare de informatii conform art. 61 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Precizam ca Ordinul 878/2022 aproba modelele, precum si modul de difuzare, utilizare si de pastrare a urmatoarelor formulare:
- adresa pentru instiintarea institutiilor de credit privind sumele ramase de recuperat, ca urmare a stingerilor efectuate, din popririle infiintate prin mijloace electronice de transmitere la distanta;
- adresa privind comunicarea motivelor pentru care nu au fost inregistrate masurile dispuse prin documentele comunicate de A.N.A.F;
- adresa privind comunicarea sumelor pe care le poate plati institutia de credit;
- ordonantare de plata;
- referat privind nevirarea de catre institutia de credit a sumei cuprinse in ordonantarea de plata.
Data comunicarii catre institutia de credit a actului de executare este prima zi bancara urmatoare zilei incarcarii acestuia in sistemul informatic, iar ora comunicarii este ora de incepere a zilei bancare.
Mentionam ca prevederile actului normativ recent publicat se aplica pentru popririle infiintate de catre organele fiscale competente incepand cu data intrarii in vigoare a acestuia, respectiv cu data de 11 mai 2022.
Popririle infiintate pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin raman supuse regulilor stabilite la momentul infiintarii lor, cum ar fi: viramentele efectuate de catre institutiile de credit pentru stingerea obligatiilor fiscale, precum si a obligatiilor bugetare individualizate in titluri executorii transmise spre recuperare organelor fiscale centrale de catre alte institutii sau autoritati publice, ce au stat la baza acestora, ori, dupa caz, suspendarea, continuarea, ridicarea acestor popriri.
Procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta catre institutiile de credit a actelor de executare silita, precum si conditiile in care aceasta se realizeaza:
Pentru stingerea creantelor fiscale, precum si a creantelor bugetare individualizate in titluri executorii transmise spre recuperare organelor fiscale centrale de catre alte institutii sau autoritati publice, dupa expirarea termenelor prevazute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul de procedura fiscala, debitorii titulari de conturi bancare pot fi urmariti prin infiintarea popririi asupra disponibilitatilor banesti existente in acestea.
Zilnic, organele fiscale centrale prevazute la art. 30, 33 si 35 din Codul de procedura fiscala, denumite in continuare organe fiscale competente, transmit electronic adresele de infiintare a popririi catre Unitatea de Imprimare Rapida, denumita in continuare U.I.R., in vederea procesarii acestora.
Ulterior procesarii si validarii de catre U.I.R. a informatiilor cuprinse in adresele de infiintare a popririi, sistemul informatic e-Popriri preia si prelucreaza aceste informatii si le comunica institutiilor de credit prin intermediul platformei e-Popriri.
Operatiunile ce se realizeaza in legatura cu actele de executare sunt gestionate in functie de numarul de evidenta a platii.
Organul fiscal competent poate accesa, in orice moment, informatiile existente in sistemul informatic e-Popriri, astfel incat sa fie analizate in contextul respectarii prevederilor legale de catre institutiile de credit, cum ar fi atragerea raspunderii solidare sau sanctionarea acestora, dupa caz.
Schimbul de mesaje cu institutiile de credit se realizeaza prin intermediul platformei e-Popriri.
In vederea comunicarii adreselor de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti, organul fiscal competent va proceda la generarea acestora din aplicatiile informatice existente, pentru creantele gestionate in aceste sisteme si pentru fiecare institutie de credit, unde debitorul are deschise conturi. In acest sens, organele fiscale competente vor transmite datele cuprinse in acestea catre U.I.R., urmand procedura existenta privind transmiterea documentelor pentru tiparire/spatiul privat virtual.
U.I.R. proceseaza si valideaza informatiile cuprinse in adresele de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti.
Sistemul informatic e-Popriri preia si prelucreaza de la U.I.R. adresele de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti si le incarca pe platforma e-Popriri, pentru fiecare institutie de credit, pana la ora 24.00. Acestea se considera a fi comunicate in prima zi bancara urmatoare zilei incarcarii acestora, la ora de incepere a zilei bancare.
Adresele de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti se incarca pe platforma e-Popriri, astfel incat acestea sa fie puse la dispozitie institutiilor de credit in vederea descarcarii fisierelor prin care se comunica actele de executare silita.
Informatiile privind data si ora comunicarii adreselor de infiintare a popririi se actualizeaza automat in sistemul informatic e-Popriri. In situatia in care poprirea nu a fost infiintata de catre institutia de credit, ca urmare a primirii adresei de infiintare a popririi, aceasta informatie, impreuna cu motivul ce a stat la baza neinfiintarii, se preia in sistemul informatic e-Popriri, pe baza schimbului de mesaje cu institutiile de credit.
Mesajul transmis de institutia de credit va cuprinde urmatoarele informatii:
- numarul de evidenta a platii aferent adresei de infiintare a popririi;
- codul de identificare fiscala al beneficiarului, respectiv al debitorului pe numele caruia s-a infiintat poprirea. In cazul sediilor secundare inregistrate fiscal, potrivit legii, se va mentiona codul de identificare fiscala al acestora;
- motivele de neinfiintare, care pot fi:
- nu are cont deschis;
- societate aflata in procedura insolventei;
- contul a fost inchis;
- debitor decedat/radiat;
- alte motive convenite de institutiile de credit cu Punctul central.
In conditiile in care, ulterior infiintarii popririi asupra disponibilitatilor banesti, organul fiscal competent constata existenta unui cont nou deschis de debitori la alte institutii de credit decat cele la care au fost deja comunicate adrese de infiintare a popririi, acesta comunica catre U.I.R. adresele de infiintare a popririi noi care cuprind soldul creantelor din adresele de infiintare a popririi deja comunicate celorlalte institutii de credit. P
Este important de mentionat faptul ca organul fiscal competent poate accesa, in orice moment, informatiile existente in sistemul informatic e-Popriri, astfel incat sa verifice starea adresei de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti, inclusiv informatiile despre sumele ce fac obiectul acestora, in vederea actualizarii, in aplicatiile informatice prin care se gestioneaza creantele, a informatiilor privind infiintarea/neinfiintarea adreselor de infiintare a popririi.
Pentru comunicarea adresei de infiintare a popririi, ca urmare a transformarii popririi asiguratorii in poprire executorie, prevederile prezentului capitol se aplica in mod corespunzator.
Validarea si inregistrarea platilor virate in contul deschis special la nivelul Trezoreriei Operative Centrale:
Sumele ce fac obiectul actelor de executare silita se vireaza de institutiile de credit in contul 50.67.02 reprezentand „Disponibil din sume incasate din infiintarea popririi (banca/terti) asupra sumelor ce se cuvin debitorilor”, deschis la Trezoreria Operativa Centrala, cod IBAN RO08TREZ999506702XXXXXXX. La efectuarea platilor in contul 50.67.02, institutiile de credit vor completa in documente la plata numarul de evidenta a platii si celelalte informatii prevazute la pct. 3.8. Organizatiile cooperatiste de credit vor completa in rubrica „Cod de identificare fiscala platitor” codul de identificare fiscala al cooperativei de credit.
Trezoreria Operativa Centrala valideaza automat, prin intermediul programului pus la dispozitia acesteia de Centrul National pentru Informatii Financiare, viramentele efectuate de institutiile de credit in contul prevazut anterior, in functie de numarul de evidenta a platii si corespondenta acestuia cu codul de identificare fiscala al beneficiarului, identificate in sistemul informatic e-Popriri.
Pentru viramentele efectuate de organizatiile cooperatiste de credit se valideaza si codul de identificare fiscala al platitorului. In cazul in care suma ramasa de recuperat este „zero” lei, in aplicatia informatica e-Popriri, viramentul efectuat de institutia de credit nu se valideaza.
In situatia in care viramentele nu sunt validate la nivelul Trezoreriei Operative Centrale, acestea se returneaza in contul bancar din care au fost virate, in urmatoarea zi lucratoare inregistrarii in contabilitate a viramentelor.
Sumele validate de Trezoreria Operativa Centrala sunt supuse in aceeasi zi procesului de distribuire catre contul 50.67.02 „Disponibil din sume incasate din infiintarea popririi (banca/terti) asupra sumelor ce se cuvin debitorilor” codificat cu codul de identificare fiscala al debitorului deschis la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal competent care administreaza creantele fiscale ale acestuia. Sumele distribuite de Trezoreria Operativa Centrala sunt inregistrate in contabilitatea unitatilor Trezoreriei Statului in urmatoarea zi lucratoare, iar fisierul cu incasarile se transmite organului fiscal competent in aceeasi zi. In cazul in care organul fiscal competent constata ca a receptionat viramente transmise de catre unitatile Trezoreriei Statului pentru contribuabili care nu se afla in administrarea sa, acesta dispune, in urmatoarea zi lucratoare, unitatii Trezoreriei Statului transferul sumelor catre unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal competent care administreaza creantele fiscale ale debitorului.
Odata cu procesul de distribuire, Trezoreria Operativa Centrala transmite sistemului informatic e-Popriri informatiile din documentele de plata, respectiv:
- codul de identificare fiscala al beneficiarului;
- suma inscrisa in documentul de plata;
- numarul documentului de plata;
- data documentului de plata;
- numarul de evidenta a platii;
- codul SWIFT/BIC al institutiei de credit;
- data extrasului, respectiv ziua in care s-a inregistrat plata;
- data platii;
- codul de identificare fiscala al platitorului;
- explicatiile mentionate in documentul de plata.
Pe baza informatiilor prevazute anterior, cu suma inscrisa in documentul de plata se actualizeaza automat, in sistemul informatic e-Popriri, suma ramasa de recuperat.
Ridicarea masurilor de executare silita prin poprire asupra disponibilitatilor banesti:
In conditiile in care poprirea infiintata nu mai subzista ca urmare a incetarii executarii silite din oricare dintre motivele prevazute de lege, cu exceptia cazului in care s-au stins in totalitate sumele ce au stat la baza infiintarii popririi, organul fiscal competent transmite catre sistemul informatic e-Popriri statusul adresei de infiintare a popririi, respectiv „ridicare”.
Baza legala:
Ordinul ANAF 878/2022 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora.