Principala modalitate de organizare a programului de lucru este de 8 ore pe zi, 5 zile pe saptamana. De regula, zilele de lucru sunt de luni pana vineri, cu repaus sambata si duminica. Insa, nu intotdeauna activitatea unui angajator se poate desfasura numai in aceste zile.
Articolul 137 alin. 2 din Legea 53/2003 – Codul muncii reglementeaza aceasta situatie:
In cazul in care repausul in zilele de sambata si duminica ar prejudicia interesul public sau desfasurarea normala a activitatii, repausul saptamanal poate fi acordat si in alte zile stabilite prin contractul colectiv de munca aplicabil sau prin regulamentul intern.
Asadar, in cazul in care activitatea nu poate fi intrerupta in week-end, salariatii pot fi chemati la locul de munca sambata si duminica, cu conditia sa li se acorde alte doua zile libere consecutive in cadrul unei saptamani de lucru. Pe langa cele doua zile libere, salariatii vor primi si un spor la salariu stabilit prin contractul colectiv de munca sau, dupa caz, prin contractul individual de munca.
Daca, in situatii exceptionale, angajatorul nu poate acorda repausul saptamanal intr-o saptamana, salariatul va primi 4 zile libere consecutive in saptamana urmatoare, plus sporul aferent orelor lucrate in zilele de sambata si duminica, insa are nevoie pentru aceasta de autorizarea Inspectoratului Teritorial de Munca si de acordul sindicatului/reprezentantilor salariatilor, in conformitate cu Art. 137 alin. 4 din Codul muncii.
In acest caz salariatilor trebuie sa li se plateasca si un spor de 150% din salariul de baza.
Nerespectarea prevederilor legale privind acordarea repausului saptamanal se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 1.500 lei si 3.000 lei.