Modificarea regimului taxelor de drum – din 2026 (2)

Aplicarea TollRo pe reteaua de drumuri nationale din Romania:

 

Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, pe domeniul SETRE Romania se introduce sistemul de tarifare rutiera electronica in Romania, denumit STRR.

 

Domeniu SETRE Romania – reteaua de drumuri nationale din Romania, cu exceptia sectoarelor de drum national aflate in intravilanul municipiilor intre indicatoarele de intrare/iesire in/din acestea, pentru utilizarea careia tariful de trecere datorat este colectat prin intermediul unui sistem de tarifare rutiera electronica.

 

STRR este interoperabil cu sistemele de tarifare rutiera electronica din celelalte state membre ale UE prin intermediul SETRE, complementar STRR. STRR ofera utilizatorilor SETRo acces la SETRE.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2026 se introduce TollRo care se aplica pe domeniul SETRE Romania, pentru toate vehiculele inmatriculate care sunt folosite pe acesta, concepute si construite pentru transportul de marfa cu masa totala maxima autorizata (MTMA) mai mare de 3,5 tone, si care se colecteaza prin STRR. Vehiculele de transport mixt se asimileaza, din punctul de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfa.

 

TollRo se stabileste in functie de:

a) tariful unitar; si

b) distanta parcursa pe un sector de drum din domeniul SETRE Romania exprimata in unitati intregi de kilometri.

 

TollRo se calculeaza prin inmultirea tarifului unitar cu distanta parcursa.

Categoriile si nivelul tarifului unitar se aproba prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii.

 

Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii si un tarif bazat pe costuri externe care au la baza principiile recuperarii costurilor infrastructurii, prevazute la art. 2, lit. ff), si a celor legate de poluarea atmosferica generata de trafic, prevazute la art. 2, lit. ii).

 

  • costurile infrastructurii – costurile legate de intretinerea anuala, costurile pentru reparatii structurale semnificative si costurile de exploatare a retelei de drumuri nationale din Romania;
  • costul poluarii atmosferice generate de trafic – costul prejudiciilor provocate sanatatii umane si mediului de eliberarea in atmosfera de particule in suspensie si de precursori ai ozonului, precum NOx si compusii organici volatili, in timpul functionarii unui vehicul;

 

Tariful unitar pentru un vehicul nu poate depasi cu mai mult de 100% tariful pentru vehiculul echivalent care respecta cele mai stricte standarde de emisii Euro.

 

TollRo poate fi achitat:

a) in baza unui contract incheiat de un utilizator SETRo cu un furnizor SETRo;

b) in baza unui tichet de ruta cu o singura trecere, emis prin intermediul aplicatiilor informatice interconectate cu STRR. Tichetul de ruta se achita anterior efectuarii trecerii;

c) prin aplicatie mobila pusa la dispozitia utilizatorilor, cu titlu gratuit, de CNAIR.

 

Aplicatia mobila poate fi utilizata pentru vehiculele inmatriculate in Romania. Extinderea utilizarii aplicatiei mobile pentru vehiculele inmatriculate in alte state se stabileste prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

 

Sunt exceptate de la plata TollRo vehiculele:

  1. detinute in proprietate sau, dupa caz, folosite in baza unui drept legal, conform datelor inscrise in certificatul de inmatriculare, de:

(i)unitatile Ministerului Apararii Nationale;

(ii)unitatile Ministerului Afacerilor Interne;

(iii)unitatile Serviciului Roman de Informatii;

(iv)unitatile Serviciului de Informatii Externe;

(v)unitatile Serviciului de Protectie si Paza;

(vi)unitatile Serviciului de Telecomunicatii Speciale;

(vii)Administratia Nationala a Penitenciarelor si unitatile subordonate acesteia;

(viii)serviciile publice comunitare pentru situatii de urgenta, reglementate prin Ordonanta Guvernului nr. 88/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 363/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;

(ix)Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. si subunitatile acesteia;

(x)Societatea Nationala de Cruce Rosie din Romania;

  1. prevazute ca fiind exceptate prin acordurile si tratatele internationale la care Romania este parte.

 

Obligatia de a solicita marcarea/eliminarea vehiculelor in/din Registrul national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor inmatriculate si, dupa caz, inscrierea/eliminarea in/din baza de date a STRR revine detinatorilor acestora.

Contravaloarea tichetelor de ruta emise, pe baza solicitarii transmise CNAIR de Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situatii de Urgenta, pentru vehiculele care efectueaza transporturi in cadrul unor misiuni de protectie civila sau misiuni umanitare pe teritoriul Romaniei sau care tranziteaza Romania in acest scop, se vireaza bianual catre CNAIR de catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, din sumele alocate de la bugetul de stat, prevazute cu aceasta destinatie in legile bugetare anuale, pe baza situatiei transmise pana la data de 15 a primei luni din fiecare semestru, pentru semestrul anterior.

Solicitarea cuprinde lista numerelor de inmatriculare ale vehiculelor, insotita de copii de pe certificatele de inmatriculare ale acestora, traseul pe domeniul SETRE Romania, data de inceput si de sfarsit a deplasarii.

Tichetele de ruta se elibereaza de CNAIR.

 

Se desemneaza CNAIR ca entitate care percepe si incaseaza TollRo.

(2) CNAIR stabileste cuantumul TollRo datorat si incaseaza suma aferenta:

a) de la furnizorul SETRo, pe baza declaratiilor privind TollRo transmise. Incasarea acestei sume de CNAIR se realizeaza independent de momentul efectuarii platii acesteia intre utilizator si furnizorul SETRo;

b) de la utilizatorul domeniului SETRE Romania, in baza datelor din tichetul de ruta, inscrise in STRR;

c) de la utilizatorul domeniului SETRE Romania, in cazul utilizarii aplicatiei prevazute la art. 12 alin. (7) lit. c), in baza datelor colectate de la aceasta.

 

CNAIR intocmeste, publica si actualizeaza o declaratie in care enunta conditiile aplicabile furnizorilor SETRE pentru accesul la domeniul SETRE Romania, inclusiv cele procedurale si comerciale, procedura de autorizare si informatiile privind TollRo, in conditiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

 

Pentru utilizarea domeniului SETRE Romania, utilizatorii pot incheia contracte privind serviciile de tarifare rutiera electronica cu oricare furnizor SETRo, pot achizitiona tichete de ruta sau pot utiliza aplicatia mobila.

La semnarea unui contract cu un furnizor SETRo, utilizatorii au dreptul de a fi informati cu privire la metodele de plata acceptate si cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal, la drepturile care decurg din legislatia aplicabila privind protectia datelor cu caracter personal, in conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), cu modificarile ulterioare.

Plata TollRo catre furnizorul SETRo se considera a reprezenta achitarea obligatiilor de plata ale utilizatorului fata de CNAIR.

 

In scopul achitarii corespunzatoare a TollRo, utilizatorii SETRo au urmatoarele obligatii:

  1. sa declare in mod corect datele privind utilizatorul si vehiculul, transmise furnizorilor SETRo, si parametrii variabili declarati;
  2. sa asigure functionarea OBE pe toata durata circulatiei vehiculului pe domeniul SETRE Romania;
  3. sa foloseasca OBE in conformitate cu instructiunile furnizorului SETRo;
  4. sa seteze in OBE clasa de emisii Euro 0 in situatia in care clasa de emisii nu este specificata in certificatul de inmatriculare al vehiculului;
  5. sa inregistreze imediat in OBE informatiile privind modificarea MTMA intervenita inainte sau in timpul utilizarii unui sector de drum din domeniul SETRE Romania, astfel incat acesta sa corespunda starii reale a vehiculului;
  6. sa nu permita continuarea deplasarii vehiculului pe domeniul SETRE Romania, in cazul defectarii sau deteriorarii OBE care afecteaza buna functionare a acestuia in timpul deplasarii. In situatia furtului, pierderii sau distrugerii OBE sa anunte de indata furnizorul SETRo, in vederea invalidarii OBE, si sa urmeze instructiunile acestuia;
  7. sa plateasca TollRo aferent utilizarii de catre o persoana neautorizata a unui OBE furat sau pierdut si care nu a fost notificat furnizorului SETRo, conform lit. f);
  8. sa notifice de indata furnizorul SETRo in vederea recalcularii TollRo, in situatia in care constata dupa incheierea calatoriei o eroare privind declararea in setarile OBE.

In scopul achitarii corespunzatoare a TollRo in baza tichetului de ruta, utilizatorii domeniului SETRE Romania au urmatoarele obligatii:

  1. sa declare in mod corect datele privind vehiculul, in conformitate cu informatiile inscrise in certificatul de inmatriculare al acestuia;
  2. sa identifice in mod unic trecerea prin stabilirea datei efectuarii deplasarii, a punctului de origine, a punctelor intermediare si a punctului de destinatie a transportului;
  3. sa utilizeze trecerea in termen de 72 de ore de la data declarata conform lit. b). La expirarea acestui termen tichetul de ruta isi pierde valabilitatea, indiferent daca traseul a fost parcurs integral sau partial.

 

In scopul achitarii corespunzatoare a TollRo prin aplicatia mobila, utilizatorii domeniului SETRE Romania au urmatoarele obligatii:

  1. sa declare in mod corect datele privind vehiculul, in conformitate cu informatiile inscrise in certificatul de inmatriculare al acestuia;
  2. sa utilizeze aplicatia in conformitate cu termenii si conditiile acesteia;
  3. sa se asigure ca dispozitivul mobil de la bord pe care ruleaza aplicatia mobila este in stare de functiune in timpul utilizarii domeniului SETRE Romania, este conectat la internet si date mobile si are activa functia de geolocalizare.

 

 

Baza legala: Legea nr. 226/2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe reteaua de drumuri nationale din Romania.