Cererile si documentele mentionate se depun/se transmit in termen de 20 de zile lucratoare de la data primirii deciziei Comisiei Europene privind aprobarea acordarii ajutorului de stat.
Cererea de solicitare a ajutorului, insotita de documentele prevazute, poate fi transmisa la DAJ si prin fax sau posta ori in format electronic, prin e-mail.
Documentele depuse/transmise in copie de catre beneficiar vor purta sintagma „conform cu originalul”, vor fi datate si insusite prin semnatura de catre reprezentantul legal al beneficiarului.
DAJ solicita Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura, denumita in continuare APIA, iar aceasta pune la dispozitia DAJ datele si informatiile rezultate din interogarea bazei de date APIA cu cererile unice de plata 2022, pe beneficiari, culturi si suprafete declarate aferente acestora.
DAJ solicita Agentiei pentru Finantarea Investitiilor Rurale, denumita in continuare AFIR, iar aceasta pune la dispozitia DAJ datele si informatiile rezultate din interogarea bazei de date AFIR cu beneficiarii masurii 17.1 din Planul national de dezvoltare rurala 2014-2020 pentru prima de asigurare la seceta; totodata solicita informatii de la firmele de asigurare privind cuantumul sumelor totale, pe culturi si hectar, primite/de primit de catre beneficiari si comunica, dupa caz, beneficiarilor sumele pe care acestia sunt obligati sa le restituie.
In baza declaratiilor date de beneficiari cu privire la sumele primite de la firmele de asigurare potrivit sectiunii Declaratii si angajamente din cuprinsul Cererii de solicitare a grantului, DAJ stabilesc sumele de restituit, dupa caz, si comunica in scris beneficiarilor decizia cu obligatiile acestora privind sumele de restituit, calculate conform prevederilor art. 6.
DAJ stabilesc sumele si beneficiarii schemei, intocmesc si transmit la Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale – Directia generala buget-finante si fonduri europene situatia centralizatoare cu beneficiarii eligibili si sumele aferente grantului care se acorda beneficiarilor schemei.
In situatia nerespectarii de catre beneficiari a conditiilor prevazute la art. 6 din OUG 50/2023, precum si in situatia atestarii de catre beneficiari a unor date ori situatii nereale pe documentele aferente ajutorului de stat sau al incalcarii in orice mod a prevederilor prezentei ordonante de urgenta, beneficiarii schemei de ajutor de stat sunt obligati la restituirea contravalorii ajutorului de stat incasat, la care se adauga dobanzi si penalitati de intarziere calculate din ziua imediat urmatoare scadentei pana la data recuperarii integrale, conform prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Sumele reprezentand ajutor de stat necuvenit, reprezinta creante bugetare, pentru recuperarea acestora aplicandu-se in mod corespunzator dispozitiile Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Mentionam ca toate documentele depuse in vederea solicitarii ajutorului de stat acordat potrivit prezentei ordonante de urgenta se pastreaza la DAJ pe o perioada de 10 ani fiscali de la data la care a fost acordat ajutorul de stat.
Toate documentele care atesta ajutorul de stat cuvenit se pastreaza de catre beneficiarii ajutorului de stat pe o perioada de 10 ani fiscali de la data incasarii sumei cuvenite.
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale se asigura ca sunt respectate principiile stabilite la pct.112-114 din Orientarile UE in ceea ce priveste transparenta schemei, respectiv prin publicarea pe site-ul propriu www.madr.ro atat a textului schemei de ajutor de stat, cat si a informatiilor privind beneficiarii ale caror sume primite ca despagubiri depasesc 10.000 de euro.
Informatiile se publica dupa luarea deciziei de acordare a ajutorului de stat, se pastreaza timp de cel putin 10 ani fiscali si se pun la dispozitia tuturor celor interesati, fara restrictii, cu respectarea prevederilor legale privind protectia datelor cu caracter personal.
Dupa data primirii deciziei Comisiei Europene privind aprobarea acordarii ajutorului de stat prevazut de prezenta schema se stabileste eligibilitatea beneficiarului si se constituie obligatia de plata a acestui ajutor de stat.
ANEXA nr. 1:CERERE de solicitare a grantului acordat producatorilor agricoli care au infiintat culturi in primavara anului 2022 si au fost afectate de seceta pedologica din perioada martie-septembrie 2022 (model)
DAJ, respectiv a municipiului Bucuresti …………………………………………………….. Nr. si data cererii …………………………… | Modalitate de depunere | ||
Numele si prenumele functionarului care primeste cererea …………………………………………………….. | Personal |_| | Posta |_| | Format electronic |_| |
I.Date de identificare a solicitantului
Denumirea PJ/PFA/II/IF Numele si prenumele PF | |||||||||||||
Cod unic de inregistrare (CUI) / Cod de identificare fiscala (CIF) | |||||||||||||
CNP pentru PF | |||||||||||||
Numele titularului/administratorului/reprezentantului legal | Prenumele titularului/administratorului/reprezentantului legal | ||||||||||||
CNP-ul titularului/administratorului/reprezentantului legal | |||||||||||||
Codul tarii si nr. actului de identitate (pentru alta cetatenie) | |||||||||||||
SEDIUL SOCIAL PJ/PFA/II/IF
DOMICILIUL PF
Judetul/Sectorul | Localitatea | |||
Satul/Strada | Nr. | Cod postal | Bl. | Ap. |
Telefon | Fax | |||
IMPUTERNICIT (pentru cazurile in care cererea este semnata prin imputernicit)
Numele | Prenumele | ||||||||||||
CNP | |||||||||||||
Nr. si data imputernicirii/procurii | |||||||||||||
Coordonate bancare: | |||||||||||||
Banca/Trezoreria | Sucursala/Agentia | ||||||||||||
Nr. cont IBAN: | |||||||||||||
II.Date privind culturile calamitate si suma solicitata
Avand in vedere datele mentionate in Procesul-verbal de constatare si evaluare a pagubelor la culturile agricole nr. …………… din …………………., incheiat de catre Comisia de constatare si evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru terenul/terenurile de pe raza administrativ-teritoriala a UAT ……………/localitatii …………………………,
in temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2023 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat sub forma de grant acordat producatorilor agricoli pentru unele culturi agricole infiintate in primavara anului 2022 si afectate de seceta pedologica din perioada martie-septembrie 2022, solicit acordarea grantului in valoare de ……………………… lei, dupa cum urmeaza:
Cultura | Suprafata totala declarata (ha) | Suprafata calamitata (ha) | Procent de calamitare (%) | Cuantum maxim grant unitar (lei/ha) | Valoarea totala a grantului (lei) |
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) = (3 x 4 x 5)/100 |
Porumb | ……………… | ……………… | ……………… | 335,00 | ……………… |
(x) | (x) | – | (x) | ||
Floarea-soarelui | ……………… | ……………… | ……………… | 335,00 | ……………… |
(x) | (x) | – | (x) | ||
Soia | ……………… | ……………… | ……………… | 335,00 | ……………… |
(x) | (x) | – | (x) | ||
Mazare | ……………… | ……………… | ……………… | 335,00 | ……………… |
(x) | (x) | – | (x) | ||
TOTAL GENERAL | (X) | (X) | – | – | (X) |
NOTE:
– Coloana 2 se completeaza conform procesului-verbal de constatare si evaluare a pagubelor la culturile agricole (coloana 4 din procesul-verbal).
– Coloana 3 se completeaza conform procesului-verbal de constatare si evaluare a pagubelor la culturile agricole (coloana 6 din procesul-verbal). Suprafata din coloana 3 nu trebuie sa fie mai mare decat suprafata din coloana 2.
– Coloana 4 se completeaza conform procesului-verbal de constatare si evaluare a pagubelor la culturile agricole (coloana 5 din procesul-verbal).
– Coloana 6 se calculeaza prin inmultirea valorilor coloanei 3 cu coloana 4 si cu coloana 5, iar rezultatul se imparte la 100.
Nr. crt. | Documente atasate cererii | DA | NU | DA | NU |
(0) | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) |
1. | copie a procesului-verbal de constatare si evaluare a pagubelor la culturi agricole | o | o | o | o |
2. | copie a documentelor de identificare a coordonatelor bancare | o | o | o | o |
Semnatura solicitantului/administratorului/reprezentantului legal/imputernicitului …………………………………………… | Stampila (daca este cazul) | ||||
Semnatura functionarului DAJ care a preluat cererea …………………………………………… |
NOTE:
– Se bifeaza DA/NU pentru toate documentele depuse.
– Coloanele (2) si (3) se completeaza de catre beneficiar.
– Coloanele (4) si (5) se completeaza de catre functionarul DAJ care a preluat cererea.
III.Declaratii si angajamente
Subsemnatul, …………………………………, CNP/CUI …………….., administrator/reprezentant legal al …………………. (denumirea persoanei juridice sau persoanei fizice autorizate/intreprinderii individuale/intreprinderii familiale),
cunoscand ca falsul in declaratii se pedepseste potrivit dispozitiilor art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, declar urmatoarele:
– am luat cunostinta de conditiile si modalitatile de acordare a ajutorului de stat conform reglementarilor nationale si europene, pe care ma angajez sa le respect;
– ma oblig sa notific in scris DAJ, in termen de 10 zile lucratoare, orice modificare privitoare la informatiile declarate in cererea de ajutor, anexand documentele justificative pentru aceste modificari;
– am luat cunostinta de faptul ca DAJ poate solicita beneficiarului orice documente justificative suplimentare in orice moment;
– am luat cunostinta de posibilitatea reducerii proportionale a valorii grantului solicitat de subsemnatul, care se poate realiza in situatia in care sumele totale necesare reprezentand ajutor de stat depasesc resursele financiare alocate schemei de ajutor de stat.
Drept care declar si ma angajez la urmatoarele:
– declar ca datele inscrise in formularul de cerere si in documentele anexate sunt reale, corecte, complete si perfect valabile;
– ma oblig sa furnizez orice document justificativ care imi va fi solicitat si sa ma supun oricarui/oricarei control/verificari la fata locului;
– sa restitui la simpla cerere a DAJ ajutorul de stat incasat, cu dobanzi si penalitati calculate de la data incasarii ajutorului;
– |_| nu ma aflu in dificultate in sensul prevazut la pct. 33(63) din Orientarile U.E., respectiv nu ma aflu in reorganizare, in lichidare sau in faliment in baza evidentelor Oficiului National al Registrului Comertului;
– |_| ma aflu in dificultate si dovedesc ca dificultatile financiare au fost cauzate de seceta pedologica din anul 2022, prin detinerea unui proces-verbal de constatare si evaluare a pagubelor la culturile de porumb si/sau floarea-soarelui si/sau soia si/sau mazare in care este consemnat procentul de calamitare de peste 30% si pana la 100% inclusiv, la data depunerii solicitarii pentru ajutor;
– declar si comunic la DAJ urmatoarele:
|_| sunt/|_| nu sunt beneficiar al unui contract de asigurare pentru seceta incheiat cu firma de asigurare ………………………., pentru cultura/culturile(*) ……………….., in suprafata de ……………. ha(**);
|_| sunt/|_| nu sunt beneficiar al masurii 17.1 – Prime de asigurare a culturilor, a animalelor si a plantelor din Planul national de Dezvoltare rurala 2014-2020 pentru prima de asigurare la seceta, pentru cultura/culturile(*) …………………………., in suprafata de …………… ha(**);
|_| am primit/|_| nu am primit suma de ………………………. lei de la firma de asigurare ……………………….., reprezentand …………………. lei/ha despagubire pentru seceta de la firma de asigurare …………………., calculata pentru cultura/culturile(*), ………………………., in suprafata de ……………………. ha(**);
– in cazul in care primesc sume reprezentand despagubire pentru seceta pentru cultura/culturile(*) …………………….. de la firma de asigurare ……………………. ulterior depunerii prezentei cereri de plata, ma oblig ca in termen de 15 zile de la primirea acestora sa comunic la DAJ suma primita in vederea aplicarii prevederilor art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2023.
Sunt de acord ca datele din cerere sa fie introduse in baza de date, procesate si verificate in vederea calcularii platii si transmise autoritatilor responsabile in vederea elaborarii de studii statistice si de evaluari economice, cu respectarea prevederilor legale referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date.
Semnatura | Stampila (dupa caz) | Data ………………. |
_______
(*)Cultura de porumb si/sau floarea-soarelui si/sau soia si/sau mazare.
(**)Suprafata de porumb si/sau floarea-soarelui si/sau soia si/sau mazare, dupa caz.
Baza legala:
OUG 50/2023 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat sub forma de grant acordat producatorilor agricoli pentru unele culturi agricole infiintate in primavara anului 2022 si afectate de seceta pedologica din perioada martie-septembrie 2022.