Nu pot beneficia de facilitatile prevazute in prezenta schema intreprinderile al caror reprezentant legal, la data depunerii cererii de finantare si pe intreaga perioada de evaluare, selectie si contractare, se afla in urmatoarele situatii:
- a fost condamnat printr-o hotarare cu valoare de res judicata pentru un delict legat de conduita sa profesionala, pentru frauda, coruptie, participare la o organizatie criminala sau la orice alte activitati ilegale in detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene;
- este subiectul unui conflict de interese, definit in conformitate cu prevederile nationale/unionale in vigoare, sau se afla intr-o situatie care are sau poate avea ca efect compromiterea obiectivitatii si impartialitatii procesului de evaluare, selectie, contractare si implementare a proiectului;
- a indus in eroare cu intentie o autoritate de management, un organism intermediar sau o comisie de evaluare si selectie, prin furnizarea de informatii incorecte/false in cadrul prezentului apel de proiecte sau al altor apeluri de proiecte derulate pentru finantare din programele operationale in oricare dintre perioadele de programare;
- a incercat sa obtina informatii confidentiale sau sa influenteze comisiile de evaluare si selectie sau furnizorul/administratorul schemei de ajutor de minimis pe parcursul procesului de evaluare si selectie a apelului de proiecte aferent acestei scheme de ajutor de minimis sau a altor apeluri de proiecte derulate pentru finantare din programele operationale in oricare dintre perioadele de programare.
Pentru a putea beneficia de ajutor de minimis in temeiul prezentei scheme de ajutor de minimis, solicitantii trebuie sa transmita furnizorului de ajutor de minimis urmatoarele documente:
- cerere de finantare, inclusiv declaratiile anexate cererii si alte documente conform ghidului specific;
- declaratie pe propria raspundere cu privire la ajutoarele de minimis primite in ultimii 3 ani fiscali de intreprinderea unica din care face parte solicitantul;
- declaratie pe propria raspundere cu privire la faptul ca solicitantul respecta prevederile art. 8;
- declaratie pe propria raspundere ca solicitantul respecta prevederile art. 9 cu privire la respectarea principiului de „a nu prejudicia in mod semnificativ”.
Drepturile si obligatiile beneficiarilor, activitati eligibile si cheltuieli eligibile:
Beneficiarii au dreptul de a primi ajutorul de minimis, in conditiile prevazute in prezenta schema de ajutor de minimis si in conformitate cu prevederile actului de acordare a ajutorului incheiat.
Beneficiarii au urmatoarele obligatii:
- de a raporta furnizorului/administratorului schemei de ajutor de minimis toate datele si informatiile necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis, in formatul pus la dispozitie si in termenul solicitat de catre acesta;
- de a pastra, pe o perioada de minimum 10 ani fiscali de la data acordarii ajutorului in cadrul prezentei scheme, toate documentele referitoare la ajutorul de minimis primit pentru a demonstra respectarea tuturor conditiilor impuse de legislatia europeana si nationala in domeniul ajutorului de stat si de minimis;
- de a restitui partial sau integral valoarea ajutorului de minimis primit in situatia nerespectarii conditiilor de acordare si utilizare a ajutorului, inclusiv dobanda aferenta, calculata conform reglementarilor in domeniul ajutorului de stat si de minimis.
Constituie motive de restituire integrala a ajutorului de minimis primit:
- nerespectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr.1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificarile si completarile ulterioare;
- nerealizarea niciunuia dintre obiectivele asumate prin proiect, mentionate in contractul de finantare;
- cazurile confirmate de conflict de interese sau de dubla finantare;
- orice alte situatii prevazute in contractul de finantare.
Constituie motive de restituire partiala a ajutorului de minimis primit:
- efectuarea unor cheltuieli care nu respecta prevederile privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate in cadrul operatiunilor finantate prin PNRR;
- orice alte situatii prevazute in contractele de finantare.
Cheltuielile eligibile in cadrul prezentei scheme sunt:
- cheltuieli cu tarife si comisioane si alte costuri necesare pentru admiterea la tranzactionare, prevazute de institutiile pietei de capital:
(i)Autoritatea de Supraveghere Financiara;
(ii)Bursa de Valori Bucuresti;
(iii)Depozitarul Central;
(iv)orice ale institutii cu rol de reglementare;
- cheltuieli aferente achizitionarii de servicii de consultanta juridica cu privire la prospectul si activitatile premergatoare listarii la Bursa de Valori Bucuresti;
- cheltuieli aferente achizitionarii de servicii de audit financiar si consultanta financiar-contabila;
- cheltuieli cu achizitia de servicii de intermediere a ofertei publice initiale primare, in vederea admiterii la tranzactionare la Bursa de Valori Bucuresti, de la un furnizor autorizat ca societate de servicii de investitii financiare de o autoritate de reglementare din cadrul Uniunii Europene;
- cheltuieli cu achizitia de servicii de consultanta pentru raportul de sustenabilitate si rating ESG;
- cheltuieli legate de adaptarea functiilor si proceselor interne ale intreprinderilor pentru a se alinia cerintelor investitorilor din pietele publice de capital, in special prin educatia profesionala a angajatilor pe teme precis definite precum: guvernanta corporativa, implementarea standardelor de raportare ESG, relatii cu investitorii. Aceste tipuri de cheltuieli se pot angaja atat in perioada premergatoare obtinerii statutului de companie publica, cat si ulterior listarii efective.
Cheltuielile aferente costurilor de admitere la tranzactionare a unei oferte publice primare initiale care depasesc valoarea maxima eligibila a ajutorului financiar nerambursabil din PNRR sunt suportate de catre beneficiar.
In cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis pot fi finantate si cheltuieli eligibile realizate inainte de semnarea contractului de finantare, incepand cu data de 1 februarie 2020, daca demersul de admitere la tranzactionare la Bursa de Valori Bucuresti nu a fost finalizat inainte de semnarea contractului de finantare.
Durata si bugetul schemei:
Prezenta schema de ajutor de minimis se aproba prin ordin al ministrului investitiilor si proiectelor europene si se aplica de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pana la epuizarea bugetului alocat, dar nu mai tarziu de 30 iunie 2025.
Plata ajutorului se efectueaza pana la data de 31 decembrie 2026, in limita bugetului alocat schemei de ajutor de minimis.
Avand in vedere ca prevederile in vigoare ale Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 sunt valabile pana la data de 31 decembrie 2023, Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene, in calitatea sa de initiator si furnizor al schemei de ajutor de minimis, se obliga sa actualizeze prezenta schema conform reglementarilor europene privind ajutorul de minimis in vigoare dupa data de 31 decembrie 2023 si sa solicite in prealabil avizul Consiliului Concurentei asupra respectivelor modificari. Toate ajutoarele de minimis acordate, incepand cu data de 1 ianuarie 2024, in baza prezentei scheme de minimis, vor respecta conditiile stabilite de reglementarile europene privind ajutorul de minimis aplicabile la acel moment.
Sursa de finantare pentru prezenta schema este PNRR, pilonul III, componenta C9, investitia I3, masura 2.
Valoarea totala alocata pentru ajutorul de minimis care va fi acordat in cadrul prezentei scheme, pe intreaga durata de aplicare a acesteia, este de 35 de milioane de euro, echivalent in lei, la cursul InforEuro valabil in cadrul prezentei scheme.
- a) Alocarea orientativa a bugetului pe ani este urmatoarea:
Buget total | Anul 2023 | Anul 2024 | Anul 2025 |
35.000.000 | 10.000.000 | 15.000.000 | 10.000.000 |
- b) Sumele ramase necheltuite intr-un an vor fi reportate in anii urmatori in perioada de valabilitate a schemei.
Numarul maxim estimat al beneficiarilor de ajutor de minimis in cadrul prezentei scheme este de 300 de intreprinderi.
Baza legala:
Ordinul MIPE nr.348/2023 pentru aprobarea Schemei de ajutor de minimis ”Listarea la bursă a intreprinderilor”