In Monitorul Oficial cu numarul 1043 din data de 27 octombrie 2022 s-a publicat Ordinul MF nr.3894 din 18 octombrie 2022 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare, precum si a atributiilor Comisiei de autorizare a activitatii de schimb valutar, a Procedurii de solicitare si transmitere a certificatului de atestare fiscala, a modelului autorizatiei si scrisorii de atribuire a codului statistic, precum si a modelului unor declaratii.
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare, precum si atributiile Comisiei de autorizare a activitatii de schimb valutar, prevazut in anexa nr. 1.
Se aproba Procedura de solicitare si transmitere a certificatului de atestare fiscala, prevazuta in anexa nr. 2.
Se aproba modelul autorizatiei pentru organizarea si desfasurarea activitatii de schimb valutar si de incasare a cecurilor de calatorie, prevazut in anexa nr. 3.
Se aproba modelul scrisorii de atribuire a codului statistic, prevazut in anexa nr. 4.
Se aproba modelul declaratiei notariale pe propria raspundere prin care se face dovada indeplinirii conditiilor de functionalitate a spatiului, prevazut in anexa nr. 5.
Se aproba modelul declaratiei pe propria raspundere a actionarilor semnificativi/ asociatilor, administratorilor sau reprezentantilor legali ai entitatii, prin care se face dovada ca nu au detinut/detin in ultimii 5 ani anteriori datei depunerii cererii de autorizare aceasta calitate la entitati care au desfasurat/desfasoara activitate de schimb valutar si de incasare a cecurilor de calatorie, dupa caz, fara autorizatie/cod statistic, prevazut in anexa nr. 6.
Se aproba modelul declaratiei pe propria raspundere a administratorului/ administratorilor entitatii din care sa reiasa ca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 5 alin. (1) lit. a) si b) din Hotararea Guvernului nr.1096/2022 pentru aprobarea procedurii de autorizare a caselor de schimb valutar care solicita sa desfasoare activitati de schimb valutar pentru persoane fizice si de incasare a cecurilor de calatorie, precum si a entitatilor care detin in administrare structuri de primire turistice cu functiuni de cazare turistica, ce solicita sa desfasoare operatiuni de cumparare de valute de la persoane fizice si de incasare a cecurilor de calatorie, si pentru aprobarea procedurii de inregistrare a punctelor de schimb valutar, prevazut in anexa nr. 7.
Se aproba modelul declaratiei pe propria raspundere a persoanelor care detin o functie de conducere in cadrul entitatii si persoanelor care sunt beneficiarii reali ai entitatii, din care sa reiasa indeplinirea conditiilor prevazute la art. 5 alin. (6) din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, pentru entitatile raportoare supravegheate si controlate de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, aprobate prin Ordinul presedintelui Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor nr. 37/2021, prevazut in anexa nr. 8.
Autorizarea entitatilor prevazute la art.1 alin.(1) din Hotararea Guvernului nr. 1.096/2022 pentru aprobarea procedurii de autorizare a caselor de schimb valutar care solicita sa desfasoare activitati de schimb valutar pentru persoane fizice si de incasare a cecurilor de calatorie, precum si a entitatilor care detin in administrare structuri de primire turistice cu functiuni de cazare turistica, ce solicita sa desfasoare operatiuni de cumparare de valute de la persoane fizice si de incasare a cecurilor de calatorie, si pentru aprobarea procedurii de inregistrare a punctelor de schimb valutar se realizeaza prin intermediul Comisiei de autorizare a activitatii de schimb valutar, denumita in continuare Comisie, structura interministeriala care isi desfasoara activitatea la sediul Ministerului Finantelor.
Activitatea curenta a Comisiei se realizeaza prin intermediul directiei din cadrul Ministerului Finantelor cu atributii de management al domeniilor reglementate specific, denumita in continuare directie de specialitate.
Deciziile se iau de catre Comisie cu votul majoritatii simple din numarul membrilor prezenti.
In exercitarea atributiilor sale, Comisia emite acte administrative sub forma de decizii.
Deciziile Comisiei sunt obligatorii pentru toate entitatile prevazute la art. 1 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr.1096/2022.
Comisia se intruneste la sediul Ministerului Finantelor, lunar sau ori de cate ori este necesar pentru analiza situatiilor care impun luarea unei decizii. Sedintele Comisiei se desfasoara, de regula, cu participarea fizica a membrilor acesteia. In cazuri temeinic justificate sedintele Comisiei se pot desfasura si in sistem online, prin utilizarea oricaror mijloace electronice, comunicate in documentul de convocare.
Datele la care au loc sedintele Comisiei se afiseaza pe pagina de internet a Ministerului Finantelor, dupa fiecare sedinta a Comisiei, pentru luna urmatoare.
Comisia se convoaca de catre presedintele sau vicepresedintele acesteia, inclusiv la propunerea directiei de specialitate.
Directia de specialitate pune la dispozitia membrilor Comisiei, cu cel putin doua zile lucratoare inaintea sedintei, ordinea de zi si notele de prezentare aferente fiecarei documentatii. Concomitent cu transmiterea catre membrii Comisiei, ordinea de zi este afisata pe pagina de internet a Ministerului Finantelor.
Pe ordinea de zi se inscriu numai solicitarile cu documentatii complete, care au fost depuse cu cel putin 10 zile lucratoare inainte de data sedintei Comisiei.
Documentatia consta, in principal, in:
- solicitari in vederea autorizarii si/sau inregistrarii, sustinute de actele necesare;
- sesizarile primite de la organele cu atributii de control;
- sesizari din partea entitatilor sau de la alti operatori economici.
Fiecare documentatie este prezentata in plenul Comisiei prin intermediul unei note care cuprinde propunerea de solutionare formulata de directia de specialitate care asigura secretariatul Comisiei si este semnata de catre directorul acesteia sau de inlocuitorul sau, dupa caz.
Comisia analizeaza fiecare documentatie in baza notei mentionate la art. 6, cu respectarea prevederilor prezentului regulament si a legislatiei in vigoare.