Modificari referitoare la declaratia privind beneficiarii reali (DBR)

Legea nr.315 privind modificarea si completarea Legii nr.129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost publicata in Monitorul Oficial (Partea I) nr.1240 din data de 29 decembrie 2021, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2022.

Conform actului normativ, incepand cu data de 1 ianuarie 2022, se elimina obligativitatea firmelor de a depune anual declaratia privind beneficiarii reali.

Astfel, pentru persoanele juridice care au depus cel putin o declaratie privind beneficiarul real, obligatia depunerii declaratiei privind beneficiarii reali se considera a fi indeplinita.

Potrivit art.56, alin.(1) din Legea 129 (actualizata), “persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului depun la inmatriculare, si ori de cate ori intervine o modificare, o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor, cu exceptia regiilor autonome, companiilor si societatilor nationale si societatilor detinute integral sau majoritar de stat.”

Obligatia prevazuta la alin.(1) este indeplinita si prin includerea, la inmatriculare, in actul constitutiv, a datelor de identificare a beneficiarilor reali si a modalitatilor in care se exercita controlul asupra persoanei juridice. Modificarea ulterioara a datelor de identificare a beneficiarilor reali nu instituie obligatia intocmirii unui act modificator la actul constitutiv, declararea acestora indeplinindu-se in conditiile alin. (1) de la art.56.

Suplimentar fata de obligatia prevazuta la art.56, alin.(1) persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului, care au in structura actionariatului entitati inmatriculate/inregistrate si/sau care au sediul fiscal in jurisdictii necooperante din punct de vedere fiscal si/sau in jurisdictii cu grad inalt de risc de spalare a banilor si/sau de finantare a terorismului si/sau in jurisdictii aflate sub monitorizarea organismelor internationale relevante, pentru risc de spalare a banilor/finantare a terorismului, depun anual o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor, in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale.

Precizam faptul ca Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) asigura publicarea pe pagina sa de Internet a listelor actualizate ale jurisdictiilor necooperante din punct de vedere fiscal si/sau in jurisdictii cu grad inalt de risc de spalare a banilor si/sau de finantare a terorismului si/sau in jurisdictii aflate sub monitorizarea organismelor internationale relevante (prevazute la alin.1^3), elaborate de organismele internationale abilitate.

Termenul de depunere a declaratiei anuale privind beneficiarul real, prevazuta la articolul mai sus mentionat este de 90 de zile de la incetarea starii de alerta.

O alta exceptie de la art.56, alin.(1), introdusa de Legea 315/2021 (art.56, alin.1^4), se refera la persoanele juridice inmatriculate in registrul comertului anterior datei de intrare in vigoare a prezentei legi, cu exceptia regiilor autonome, companiilor si societatilor nationale si societatilor detinute integral sau majoritar de stat, care depun o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice pe care o actualizeaza ori de cate ori intervine o modificare, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor.

Aceasta obligatie se considera a fi indeplinita pentru persoanele juridice care au depus cel putin o declaratie privind beneficiarul real ulterior datei de intrare in vigoare a prezentei legi.

Asadar, pentru persoanele juridice, care au depus cel putin o declaratie privind beneficiarul real, obligatia depunerii declaratiei privind beneficiarii reali se considera a fi indeplinita.

Precizam ca in situatia in care intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declaratia se depune in termen de15 zile de la data la care aceasta a intervenit.

Declaratia pe proprie raspundere a reprezentantului legal al persoanei juridice cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali: numele, prenumele, data si locul nasterii, codul numeric personal, seria si numarul actului de identitate, cetatenia, domiciliul sau resedinta, precum si modalitatile in care se exercita controlul asupra persoanei juridice.

Declaratia privind beneficiarul real poate avea forma de inscris sub semnatura privata ori forma electronica si poate fi transmisa la oficiul registrului comertului prin mijloace electronice, cu semnatura electronica, sau prin servicii de posta si curier sau prin ghiseul oficiului registrului comertului, personal sau prin reprezentant conform prevederilor legale.

Declaratia privind beneficiarul real poate fi data si in fata reprezentantului oficiului registrului comertului sau se poate depune, personal sau prin reprezentant, avand data certa, data de notarul public ori atestata de avocat.

Baza legala:

  • Legea 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative;
  • Legea 315/2021 privind modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative;
  • onrc.ro.