Split TVA. Prevederi aplicabile din 2018

Ordonanta SPLIT TVA, publicata in Monitorul Oficial nr.1036 din 28 decembrie 2017, documentul stabileste ca mecanismul platii defalcate a TVA este obligatoriu doar pentru firmele in insolventa si cele care inregistreaza datorii la plata TVA, peste un anumit plafon (la finele anului 2017 si apoi incepand din ianuarie 2018).

In acelasi timp, plata TVA intr-un alt cont decat cel special va putea fi corectata intr-un termen de 30 de zile de la data platii eronate, in loc de sapte zile, in timp ce executarea silita a contului dedicat TVA se va putea face doar pentru plata TVA datorata bugetului de stat.

Astfel, in forma sa finala, aplicabila de la 1 ianuarie 2018, OG nr.23 prevede ca sistemul Split TVA trebuie aplicat doar de firmele publice si private aflate in insolventa sau care au datorii la plata TVA, celelalte companii urmand sa poata aplica sistemul optional.

Ordonanta split TVA stabileste ca obligatia utilizarii mecanismului revine firmelor care:

  • la finele anului 2017 aveau datorii la plata TVA mai mari de 15.000 de lei (firme mari), 10.000 de lei (firme medii), 5.000 de lei (firme mici si persoane fizice), daca acestea nu sunt achitate in ianuarie 2018;
  • incepand de la 1 ianuarie 2018 au datorii la plata TVA mai vechi de 60 de zile de la scadenta mai mari de 15.000, 10.000, respectiv 5.000 de lei;
  • se afla sub incidenta legislatiei insolventei.

Astfel, operatorii economici ce au inregistrat datorii mai mari decat plafoanele amintite la 31 decembrie 2017 si nu vor achita TVA scadenta pana la 31 ianuarie 2018 vor aplica sistemul split TVA incepand cu 1 martie 2018.

Referitor la firmele aflate sub incidenta legislatiei insolventei la final de 2017, acestea vor intra in sfera de aplicare a mecanismului platii defalcate a TVA tot de la 1 martie 2018.

Firmele  neinregistrate in scop de TVA:

Este important de precizat faptul ca, potrivit Legii nr.275/2017, firmele neinregistrate in scopuri de TVA nu vor aplica sistemul platii defalcate a TVA, nici macar atunci cand achizitioneaza bunuri si servicii de la persoane ce aplica mecanismul.

Astfel, societatile neplatitoare de TVA si persoanele ce desfasoara activitati independente, cazul persoanelor fizice autorizate, nu vor fi nevoite sa faca doua plati atunci cand vor efectua achizitii de la societati ce aplica sistemul platii defalcate a TVA.

Prin urmare, obligatia de a plati contravaloarea TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii intr-un cont special de TVA al furnizorului sau prestatorului care aplica mecanismul platii defalcate a TVA va reveni numai companiilor inregistrate in scopuri de TVA.

In acelasi timp, au fost clarificate si cateva dintre situatiile in care sistemul platii defalcate a TVA nu se va aplica.

Astfel, compensarile si platile in natura nu vor face obiectul Split TVA, prevedere valabila si pentru finantarile prin contract de factoring.

Iesirea din Sistemul Split TVA:

Legea nr. 275/2017 pentru aprobarea Ordonantei split TVA stabileste si conditiile in care firmele se vor putea retrage din mecanismul platii defalcate a TVA.

Firmele care vor alege sa aplice optional sistemul vor putea renunta la aplicarea mecanismului la finalul anului fiscal, dar nu mai devreme de un an de la momentul in care au fost inscrise in Registrul persoanelor ce aplica plata defalcata a TVA.

Practic, odata ce o societate a ales sa experimenteze sistemul, o va face pentru cel putin un an. Ulterior, in maximum cinci zile de la depunerea unei notificari in acest sens, va fi radiat din registrul amintit si nu il va mai aplica.

In cazul firmelor ce vor inregistra datorii la plata TVA la finalul anului in curs si startul anului urmator, documentul citat stabileste posibilitatea iesirii din sistem la cel putin sase luni de la data in care contribuabilul nu se mai afla in vreuna dintre situatiile enumerate anterior.

Si in acest caz, radierea se va face in acelasi termen, de cinci zile de la data depunerii notificarii.

In ceea ce priveste companiile insolvente, acestea vor putea renunta la aplicarea sistemului Split TVA dupa ce vor iesi de sub incidenta legislatiei privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa.

Sumele incasate in alt cont decat cel de TVA:

Conform Legii nr.275/2017, firmele ce vor aplica sistemul Split TVA vor avea la dispozitie 30 de zile lucratoare, in loc de sapte, de la incasarea contravalorii livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii, timp sa depuna TVA aferenta sumelor incasate in contul propriu de TVA, cont deschis la Trezorerie si/sau la banca.

Mai exact, vorbim despre:

  • TVA aferenta incasarilor prin utilizarea cardurilor de credit/debit;
  • TVA care nu a fost platita in contul dedicat TVA de catre beneficiarii care nu aplica sistemul;
  • TVA aferenta instrumentelor de plata emise anterior datei de la care furnizorul/prestatorul aplica plata defalcata a TVA si incasate dupa aceasta data.

Referitor la persoanele impozabile care vor opta pentru aplicarea mecanismului privind plata defalcata a TVA dupa 1 ianuarie 2018, acestea vor beneficia de o reducere cu 5% a impozitului pe profit/pe veniturile microintreprinderilor pentru intreaga perioada in care vor aplica sistemul.

In plus, de aceeasi facilitate vor beneficia, din 2018, si persoanele care au optat pentru aplicarea mecanismului platilor defalcate a TVA pana la finalul lui 2017.

Executarea contului de TVA se va putea face numai pentru plata TVA datorate bugetului de stat, precum si in baza unor titluri executorii, pentru TVA aferenta unor achizitii de bunuri si/sau servicii.

Astfel, contul de TVA nu va fi executat silit si pentru plata altor obligatii fiscale, asa cum stabilise initial Guvernul, in conditiile in care pentru plata acestor obligatii pot fi executate silit si alte conturi ale contribuabilului.

 

Lasă un răspuns