Asigurarea de calatorie vs. cardul european de sanatate

Romanii care calatoresc in strainatate au posibilitatea sa acopere riscurile legate de accidente sau imbolnaviri, prin 2 modalitati:

  • incheierea unei asigurari facultative ce poate fi incheiata inainte de plecarea din tara, respectiv asigurarea de calatorie.
  • detinerea cardului european de sanatate.

Astfel, pentru a beneficia de tratament medical in strainatate, persoana ce calatoreste in strainatate are la dispozitie doua instrumente, respectiv la asigurarea medicala de calatorie si la cardul european de asigurari sociale de sanatate.

O comparatie intre cele doua modalitati de asigurare a tratamentului sau serviciilor medicale de urgenta in strainatate se regaseste intr-un ghid publicat recent pe website-ul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF).

Potrivit analizei ASF, fiecare dintre cele doua modalitati de acoperire a riscurilor medicale are atat avantaje, cat si dezavantaje.

Mai exact, asa cum rezulta din analiza ASF, comparatia celor doua metode de asigurare medicala arata ca:

ASIGURAREA MEDICALA DE CALATORIE CARDUL EUROPEAN DE SANATATE
 – este o forma extinsa de protectie  – este o forma minima de protectie
 – este vanduta de societatile de asigurare autorizate si poate fi cumparata de oricine; procesul de cumparare este rapid (poate fi si on-line)  – este eliberat de Casa de Asigurari de Sanatate de care apartine fiecare persoana asigurata, fiind accesibil doar persoanelor care au contribuit minim cinci ani consecutivi la CAS
 – are un pret (prima de asigurare), care depinde de ceea ce cuprinde asigurarea respectiva  – se obtine gratuit
 – este valabila pe perioada dorita  – este valabil pentru o perioada de timp de cel mult doi ani
 – este valabila in toate statele mentionate in polita, pentru unitatile medicale dorite si cuprinse in asigurare  – acopera doar servicii medicale oferite in spitalele publice (de stat – daca exista) din Uniunea Europeana, Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Elvetia
 – asistenta medicala, rambursarea costurilor generate de situatia medicala, alte facilitati sau servicii – conform politei de asigurare  – asistenta medicala si rambursarea costurilor in aceleasi conditii ca ale cetatenilor tarii in care va aflati
 – cheltuielile sunt decontate direct la unitatea medicala de catre asigurator sau sunt rambursate asiguratului in functie de conditiile contractului de asigurare si in limita sumei asigurate  – cheltuielile sunt rambursate in conformitate cu normele si plafoanele aplicabile in tara in care ai primit ingrijiri medicale
 – sunt acoperite repatrierile  – nu sunt acoperite repatrierile
 – nu trebuie prezentata fizic asigurarea  – trebuie prezentat fizic cardul
 – nu inlocuieste asigurarea de sanatate

 

Este important de precizat faptul ca acest card european de sanatate se elibereaza, in mod gratuit, doar la cerere si, incepand de la jumatatea lunii martie 2019, are o perioada de valabilitate de doi ani.

Dublarea perioadei de valabilitate a cardului european de sanatate se regaseste in Legea nr.45/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, document aparut in Monitorul Oficial pe 11 martie 2019 si care se aplica din 14 martie 2019.

Dupa cum stipuleaza actul normativ, valabilitatea cardului european de asigurari sociale de sanatate se majoreaza de la un an, cat era pana acum, la doi ani.

Pentru a putea solicita un astfel de document, asiguratul trebuie sa fie la zi cu plata contributiei de asigurari sociale de sanatate.

De cele mai multe ori, in cazul aparitiei unei urgente medicale, o persoana care a incheiat o asigurare medicala de calatorie si aflata intr-o tara straina trebuie sa se prezinte la cel mai apropiat spital, apoi, in termen de 48 de ore de la eveniment, sa sune la numarul de asistenta al asiguratorului si sa transmita acestuia o serie de date de identificare si detalii privind polita de asigurare si urgenta medicala.

Totodata, cei ce sunt nevoiti sa apeleze la serviciile medicale din alte tari trebuie sa pastreze toate facturile, chitantele si fisele de tratament.

Asigurarea de calatorie este, dupa cum explica ASF in ghidul publicat recent, o asigurare care “ofera protectie pentru orice fel de deplasare in strainatate, in scop turistic, pentru a studia, a munci, a participa la diferite competitii sportive sau la orice alta activitate”.

O componenta importanta a asigurarii de calatorie o reprezinta acoperirea riscurilor cu specific medical. Prin urmare, in functie de polita de asigurare aleasa, romanii ce calatoresc in strainatate pot beneficia de asistenta medicala, consultatii si tratamente medicale, servicii de ambulanta, interventii chirurgicale in caz de urgenta, spitalizarea in unitati recunoscute si recomandate de compania de asigurari, plata cheltuielilor efectuate pentru cumpararea de produse farmaceutice, tratamentul dentar (doar in cazul urgentelor) si de repatriere in caz de deces.

Suplimentar, in anumite situatii este posibila si repatrierea sanitara. Pe scurt, acest lucru inseamna ca daca o persoana se afla intr-o tara cu servicii medicale de slaba calitate si nu poate fi tratata in respectiva tara, ea poate cere transferul la un spital din tara noastra, iar firma de asigurari va suporta (total sau partial) cheltuielile de transfer.

Pe langa riscurile cu specific medical, asigurarea de calatorie mai acopera si alte riscuri.

O astfel de polita poate acoperi anularea calatoriei din motive ce nu tin de cel asigurat, intoarcerea din calatorie din cauza decesului, accidentarii sau imbolnavirii unei rude de gradul I sau II, distrugerea locuintei si altele, accidentele produse in timpul desfasurarii unor activitati sportive (inot, jogging, drumetii, ciclism turistic) sau in timpul practicarii sporturilor extreme (schi, scufundari, snorkelling, wind-surfing, echitatie etc.), anularea calatoriei de catre compania de transport, pierderea zborului sau a actelor in timpul calatoriei.

Pierderea bagajelor nu este insa inclusa intr-o asigurare standard de calatorie, ci reprezinta o optiune extra-contractuala.